martes, 19 de febrero de 2013

ESTIMULACIÓ DEL LLENGUATGE A CASA (ORIENTACIONS A LES FAMÍLIES)

Benvolguts pares i mares, com ja saben la vostra col·laboració és molt important a l'hora d'aconseguir que el seu fill o filla adquireixi un llenguatge adequat a la seva edat i nivell. A continuació se'ls suggereixen una sèrie d'orientacions que esperem els pugui ser de molta ajuda.

    -Respiració: és fonamental que sigui la correcta (prendre l'aire pel nas) per aconseguir una veu i ritme de la parla apropiats. Per això, és convenient que estiguin atents per comprovar si el seu fill o filla respira habitualment per la boca. A més, és molt important que se li ensenyi a mantenir una higiene nasal adequada, que aprengui a sonar-se adequadament. Els jocs de buf (apagar una espelma, usar pitos, trompetes, mata-sogres, fer bombolles de sabó,..) són apropiats per millorar la capacitat respiratòria. Procurin educar-los perquè no criden al parlar, no només perquè pot ser molest per a l'interlocutor, també perquè poden danyar o desgastar la laringe.
    -Alimentació: procuren que els nins i nines prenguin aliments sòlids que exigeixin un cert esforç per mastegar (fruita a mossos, taques de pernil salat,...), per enfortir els músculs de la cara i boca. També és important que sàpiguen beure amb palleta. Es poden realitzar jocs d'imitació de gestos: sentiments d'alegria, tristesa, sorpresa, por,..., així com presentar cares d'animals, diferents posicions de la llengua... Sempre a través del joc, sense forçar-los.
    -Audició: és important fer que el nin o la nina sigui conscient del món sonor que l'envolta ensenyant-li a diferenciar diversos sorolls de l'ambient; per exemple, fer-los notar els diferents tons de timbre: el del despertador, el de la porta, el del telèfon; pel carrer, els diferents sorolls que fan les motos, els cotxes, els autobusos, les ambulàncies,... Per a assegurar-se de que els discrimina amb precisió, poden jugar a imitar-los. Un conducta molt important que ha d'aprendre el nin o nina és a escoltar als demés , i sense interrompre constantment.
    -Vocabulari: han de parlar amb els seus fills sempre que sigui possible, i estimular-los perquè prenguin la iniciativa en la comunicació. Intentin ensenyar-los en nom de les coses de la casa, del carrer, , del poble,... i la seva utilitat. Per exemple, “això és un ... got”, “per a què serveix?”... “serveix per beure aigua o suc” i immediatament se li han d'introduir frases amb aquesta paraula: “el teu germà beu un got de suc”... Intentin també treballar el mateix vocabulari que segueixen a la seva classe per reforçar els aprenentatges de l'escola.
    -Crear un ambient comunicatiu i estimulador en casa. Parlar amb el seu fill o filla, no parlar-li al seu fill o filla. Escoltin les seves explicacions. Parteixin de les seves iniciatives, els han d'incitar a que parlin de les seves experiències , del que han fet a l'escola, del que opina, del que prefereix,... És necessari donar-los temps per a que responguin fent petites pauses, ja que a vegades els costa trobar les paraules adequades. Si no els conten el que fan a l'escola poden donar-los opcions: “has jugat al pati a córrer o a l'arena?, fèieu cases o pastissos d'arena? ,...”Si pel contrari el nin o la nina si que els conta que ha fet a l'escola , els animarem a que amplie les seves descripcions o relats.

ORIENTACIONS GENERALS

No siguin excessivament correctors: quan el nin o nina pronuncie una paraula malament es limitaran només a dir la paraula correcta sense obligar-lo a repetir-la més de dues vegades. Busquen temps diàriament per parlar amb el seu fill/a: en el berenar, en el bany, en el sopar o en qualsevol moment de que disposin per parlar sol amb ell o ella.
No “bombardegin” al nin o nina amb preguntes, i quan li les feu, feu-les de forma que no pugui respondre amb si o no, sinó amb una paraula o frase; per exemple: “vols de postre plàtan o pera?”, “anem al carrer o ens quedem a casa?”,...
Parlin amb claredat i triïn paraules adequades per expressar les seves idees. Deuen adaptar el seu llenguatge (el vocabulari i la longitud de les frases) a l'edat i al desenvolupament del seu fill o filla, d'una forma natural , sense abusar dels diminutius i introduint paraules noves que vagin enriquint el seu lèxic.
Deixen-lo parlar per telèfon amb familiars o amics.
No responguin en lloc del seu fill o filla quan una altra persona es dirigeixi a ell., i quan necessiti alguna cosa de terceres persones, ha de permetre que sigui ell o ella qui ho sol·liciti.
Vegin contes i llibres d'imatges comentant amb ell o ella les situacions i accions representades.
Deuen procurar que no vegi en excés la televisió, però quan ho faci assegure's de que el programa és l'apropiat i intenten veure'l amb ell o ella comentant les escenes, opinant sobre la conducta dels personatges,...
Cal ensenyar-los a utilitzar les fórmules de cortesia: gràcies, per favor, bon dia, ... En especial amb les persones més properes: germans, iaios, pares,...

JOCS DE LLENGUATGE

  • “Veo-veo”: (amb els nins més petits es pot jugar dient la primera síl·laba de la paraula) “veig una cosa que comença per la lletra ... fi” (finestra),...
  • “De l'Havana ha vingut un vaixell carregat amb coses que comencen per la “ba”, coses que tenim a casa, joguines, ...
  • “El carret de la compra”: es juga dient “He anat al mercat i he comprat ... enciam”, el següent jugador dirà “He anat al mercat i he comprat enciam i... llet”. El següent jugador tornarà a repetir el mateix i afegirà un producte, i així successivament.
  • El restaurant: un fa de cambrer i els altres de clients que demanen diferents plats. El cambrer els ha de recordar tots, afegint cada vegada el que digui el nou participant, fins que el cambrer s'equivoqui.
  • Jugar a les endevinalles, seleccionades segons la dificultat i l'edat del nin o nina.
  • Fer descripcions d'objectes o persones i que el nin o nina endevini de què o de qui es tracta.
  • I tots aquells jocs que puguin servir per desenvolupar el llenguatge i la imaginació.
                                                                                           Míriam Pellicer Llorca
                                                                                     Mestra d'Audició i Llenguatge

No hay comentarios:

Publicar un comentario